Pure Breed Fight Leauge arrangerar mma-matcher med barn, så unga som 8 år, som fighters. Vad tycks?
http://www.sportal.se/sport/fightnytt/mma/69569
Pure Breed Fight Leauge arrangerar mma-matcher med barn, så unga som 8 år, som fighters. Vad tycks?
http://www.sportal.se/sport/fightnytt/mma/69569
Alldeles för unga.
Seriöst, 8-åringar som sluggar varandra i huvudet när dem ligger ner.
Med tunna handskar och utan skydd.
Jag säger nej, Arkansas säger ja. Tyvärr.
Var inne och kollade på rätt många klipp med 8-10 åringar som fightades i MMA, fick rätt dåligt samvete när en av grabbarna började gråta efter kanske 10 slag mot magen, haha.
Såg nyss klippet på sportal, fyfan va sjukt, i en bur också?!
Dem tävlingarna jag såg på youtube, där tilläts det inte slag mot ansiktet/hårda slams ner i marken, vissa lås var förbjudna + dom körde på en öppen mata.. Känns barbariskt när två stycken 8åringar kör i en bur.
tycker det är helt okej, kanske ett huvudskydd hade varit på sitt plats när dom har så tunna handskar!
men annars jag inget imot att barn tävlar i MMA.
Dom som är framtiden!
Jag förstår inte vad som är så farligt med buren? Är väl ingen väsentlig skillnad på bur, ring och öppen matta?Originally Posted by JEJE
Är det bara det psykologiska med att en bur är gjord att stänga in varelser, t.ex. djur?
Jag ändrar mig lite, om matcherna är nog jämnt matchade med RIKTIGT förberedda deltagare så är det lugnt. Den på sportal verkar tyvärr vara en mismatch.Originally Posted by xynd
Men jag hade gärna sett en hjälm, alltså med visir och sånt, hur jävla opraktiskt det än är.
Edit:
Tyvärr måste jag säga, jävlar vilken bra match, den på sportal!
jag ska erkänna att jag tar det här direkt från sherdog forumet, men en hjälm skulle kunna leda till att det delvis blir en annan sport, man kan ha nytta av hjälmen när man ska hålla fast, subba osv.
jag är kluven här faktiskt.. jag ser ju mma som en riktig sport men samtidigt känns det fel med 8 åringar som slår varandra.. vetefan faktiskt.
(btw hur i helvete kunde det bli split decision? han kurt snubben ägde ju trots allt cheatwood)
ja, klart det blir för/nackdelar med hjälm.Originally Posted by Kane
Men barn som GnP'ar varandra med tunna handskar, i ansiktet, utan skydd, är jävligt fel.
Med en hjälm blir det inga direkt ansiktsträffar men man kan ändå bli omskakad.
man vet inte hur man reagerar av att bli slagen i huvet när man ligger ner, Spec inte som 8åring.
Vad jag älskar med kampsport är att det är frivilligt, 8åringar imo har inte mognaden att välja vad de vill göra/hur kommer de reagera på detta?
me don´t like
Edit:
SÃ¥g just matchen fyfan.
Värsta jag har sett de borde stoppat matchen flera gånger vadfan det är 8åringar vi talar om de är i tiden där de utveklar sin hjärna, de kan träna sure bli grymt teknisk men GnP från mount på ett barn som inte växt färdig, har mjukare kranium osv.
detta kommer få sporten förbjuden när det första barnet med permanenta hjärnskador/demens kommer knackande på dörren.
+1 på det mesta där. Detta suger enligt mig, för det ger alldeles för mycket onödigt vatten på motsägarnas kvarnar. Ta bort huvudslagen möjligtvis, men då blir ju sporten en helt annan. Knivigt att få till detta på något bra sätt tror jag...Originally Posted by N1clas
Alltså i UFC t ex, finns det flera anledningar till varför man har buren, och en av dem är ju för själva Gladiator känslan, instängda, 1mot1.Originally Posted by biffmedpommes
Har inget emot detta när det gäller lite äldre folk, men när är barn så känns det bara fel, tycker jag.
Det är nog det psykologiska för mig, buren känns så mycket mer brutal :P
Ja det här är ju bara fel fel fel! Det spelar väl för fan ingen roll om de så skulle ha tävlat i en hoppborg små, små barn ska INTE tävla "proffesionellt" i mma. Tveksamt om dom ens ska få träna renodlad mma. När man är i den ringa åldern håller man på att utvecklar både psyke och kropp, bl.a den empatiska förmågan och allmän mognad. Min brorsdotter är 9 år så jag är väldigt bekant med hur barn fungerar och det här är bara helt fel alltså. I den där åldern kan man inte hantera sån här form av kampsport och det kommer bli en jävla massa problem när, som N1ck säger, nån av ungarna skadas.
18års gräns på tävling och kanske iallafall 15årsgräns på att träna renodlad mma. (SW och liknande med mma moment kan vara okej men inte ren mma)
"Violence needs a victim. It needs to have someone who does not want to participate. Something thats being forced upon them"
Jag säger sw och boxning med stora handskar till barn! man har gott om tid att bli en bra mma fighter när man är färdigväxt! som N1clas skrev så tar det bort lite utav valfriheten när man är så liten, och det tycker jag är ett av dom starkaste argumenten för mma.
vet inte va som är mest sjukt , att dom tillåter MMA tävlingar för barn på det här viset eller att föräldrar vill att ungarna ska tävla i full kontakts mma...
ush å fy säger jag..
Fan vad seg du är Harding, flera månader efter.
Jag kommer inte ihåg att jag hade stavat fel i rubriken, måste varit någon av moderatorerna som har ändrat :P .
Ja, jag brukar smyga runt på forumet och ändra olika rubriker och inlägg för att inte utmärka mig så mycket för min taskiga stavning.
Nejdå så klart inte (va tvungen att skriva det, eftersom vissa inte riktigt kan med ironi över nätet).
Bättre och tävla i SW,BJJ,BOXNING.. idiotiskt..
Eller så ska det vara som i Kid in the cage, där dom har hjälmar med galler, och mycket bra dommare.. En gala som är i ryssland tror jag, sjukt duktiga ungar allt mellan 12-14 åringar, grymt bra är dom.
haha woopsFan vad seg du är Harding, flera månader efter Smilebättre sent än aldrig
![]()