Det var ett tag sen jag såg dokumentären om Pat Miletich med fokus på Miletich Fighting Systems (MFS). Många med mig har även sett Matt Hughes både som tränare i TUF2 och gäst i samma programserie. Där framställs han, nja, sådär...gillade inte honom och hans inställning till omgivningen riktigt. Till skillnad från till exempel Tito Ortiz som bara växte som fighter, men särskillt som en ödmjuk och givande person. Tyckter att Hughes var direkt otrevlig mot GSP, GSP fick dock sista ordet...Matt Serra var inte så förtjust i Hughes heller. Därför kommer nog TUF6 bli intressant när just dessa två kommer att ha var sitt lag att träna.
Förhoppningsvis blir Matt Hughes story inte en allt för stor känsla av deja vu trots att mycket förmodligen kommer att utspela sig i Bettendorf, Iowa som dokumentären om MFS.
Sammanfattning av dokumentären
Dokumentären börjar med att välkomna oss till lilla Hillsboro, Illinois, där människorna jobbar från morgon till kväll för att få mat på bordet. Inledningsvis presenteras familjen och livet på farmen för de energiska tvillingpojkarna Matt och Mark. Redan i tidig ålder växte tävlingsinstinken fram då de vid alla tillfällen som presenterades tog chansen att utmana varandra. Detta klimat skapade en stark och självsäker ung man som ägnade sig åt amerikansk fotboll och brottning under skoltiden. Matt fortsatte med brottningen på college-nivå och blev utnämd all-american vid NCAA alla år han tävlade. Efter college blev han själv brottningstränare men han saknade tävlingsmomentet. Det var just då MMA kom in i hans liv genom en match som gav $100 till vinnaren. Matt vann efter 90 sekunder. Vid denna match var Pat Miletich domare och han såg något speciellt hos Matt, han såg en blivande världsmästare. Ett år senare går Matt sin andra match och tjänar $200 genom att slamma sin motståndare till mattan så att denne bröt två revben. Miletich lovordar Hughes grundinställning till träning, hans kunskaper i brottning och den råa styrkan. Efter mycket träning gjorde Hughes vid 26-års ålder UFC-debut vid UFC 22, Hughes vann sin match (hur resten av matcherna gick kan ni ta och titta på själv på t.ex. sherdog). Matt Hughes fick chansen att möta Carlos Newton som tagit mästarbältet från Hughes coach, Pat Miletich. Denna match resulterade i att Hughes åter igen (som alla som följt Hughes vet) dunkade ner sin motståndare i mattan, vilket denna gången resulterade i en utslagen Carlos Newton. Matt säger själv att han inte var redo för vad denna vinst innebar och han låg sömnlös hela natten efteråt. Vinsten gav Matt mer publicitet vilket innebar att hans stilla farmarliv var förändrat. Hughes sökte tryggheten i Gud (ja geniet, jag vet att du klöks just nu) och han fann även sin framtida hustru hemma i Hillsboro. Samtidigt som familjen idag tryggar för Hughes medger han att han egentligen vill spendera all sin tid med familjen och åt välgörenhet och inte åka och träna.
Korta kommentarer och funderingar (samt sidospår)
Inledningsvis är huggandet av ved ett återkommande tema. Matt tillskriver denna syssla som en stor del av basen till hans styrka. Inte ett enda kosttillskott i hela filmen (vissa ska känna sig träffade!)...men det var inte heller den typen av dokumentär. Fokuset låg på människan Hughes och inte fightern. Denna film ska nog endast ses av dem som är fans och vill lära känna honom bättre som människa. Vad gäller MMA-delen så var det klent med information och film om detta...
Jag får en något annorlunda bild av Hughes än den jag hade tidigare. Han porträtteras som en mer ödmjuk person som till och med medger att han blir nervös inför varje match...man ska ha i åtanke att det är han som säkerligen ligger bakom denna filmen till fullo. Att i filmen säga att han inte vill att folk ska veta att det är han som står för viss välgörenhet via kyrkan blir ju lite motsägelsefullt. Måste dock säga att (kristna) amerikanernas vilja att via välgörenhet stödja andra är imponerande. Matt Hughes är en av de personerna som försöker göra en skillnad i Hillsboro och i barnhemmet i Mexico...
Tycker det är bra att Hughes hittade ett ytterligare lugn när han fann Gud (måste reta Geniet ytterligare). Geniet får kräkas hur mycket han vill...Hade Nick Diaz hittat Gud istället för THC för att lugna nerverna med så hade han sluppit skämmas (tveksamt om han gör det ens med tanke på Nate Diaz utspel i TUF5 finalen) och bli fråntagen sin vinst mot Gomi...Rampage har ju också funnit Gud och han har bältet för närvarande...slutsatsen jag drar är att Gud gillar MMA..elfte budordet blir "Du skall hafva kärlek till MMA"...haha
I intervjun talar Miletich om att Hughes varit en äkta mästare då han försvarat titeln mot vem som helst och att dessa fighters Hughes mött har verkligen varit värdiga motståndare. Miletich lägger också till, vilket jag tyckte var intressant, att andra mästare har fått möta fighters som är lättare att marknadsföra och skapa ppv-hype. Att dessa inte varit de bästa motståndarna. Vilken tror ni han menar? Jag har mina misstankar...
Geniet har även sett dokumentären och han hade lite andra åsikter... på http://www.mmabloggen.se

LinkBack URL
About LinkBacks
Reply With Quote